Z Zuzanną Mierzejewską, Prezes Zarządu Ekocuda Sp. z o.o. – rozmawia Mirosław Szul, Redaktor Naczelny Przeglądu Kosmetycznego.
Czym są Ekocuda? Jak wygląda geneza ich powstania?
Zuzanna Mierzejewska: Ekocuda powstały w 2016 r. Wtedy też, w listopadzie, miała miejsce pierwsza edycja targów w Warszawie. Powstawanie marki i pierwszych w Polsce targów dedykowanych kosmetykom naturalnym było procesem. W tamtym okresie pracowałam w dużych agencjach reklamowych, gdzie tworzyłam istotne kampanie dla znaczących marek oraz eventy. Nadszedł jednak moment, w którym zdecydowałam się na pracę na własnych warunkach. Ważne było dla mnie, aby to, co robię było zgodne z wartościami, które wyznaję, a jednocześnie pozwalało mi na rozwój oraz wykorzystanie wiedzy i kompetencji. Prywatnie byłam fanką targów, zaczynałam interesować się pielęgnacją naturalną. Dostrzegłam, że na rynku pojawia się coraz więcej firm produkujących kosmetyki naturalne, natomiast za granicą było ich znacznie więcej. Miałam przeczucie, że ta świadomość przyjdzie także do nas i potrzebny jest event, który pozwoli na pokazanie marek naturalnych i ich unikalnych produktów w jednym miejscu. Dzięki targom producenci mieli możliwość promocji oraz dotarcia do konsumentów szczególnie ceniących sobie „doświadczenie” produktu przed zakupem. Od samego początku zależało mi, aby edukować. Dzięki licznym spotkaniom, wykładom i panelom z ekspertami, targi miały również wartość dodaną w postaci edukacji. Od początku Ekocuda były HUB-em, który łączył producentów z konsumentami, najpierw w postaci targów a teraz w formie online – platformy zakupowej Ekocuda.com
Dlaczego Ekocuda zdecydowały się na stworzenie platformy zakupowej ekocuda.com i jakie cele stawiają sobie poprzez wprowadzenie nowego marketplace’u?
ZM: Rynki targowy i kosmetyczny zmieniły się po pandemii. Po wielu analizach i obserwacjach uznaliśmy, że nadszedł czas na rozpoczęcie nowego rozdziału w popularyzacji idei zdrowych, naturalnych kosmetyków. Do realizacji przedsięwzięcia przyczynił się sukces alternatywy targów stacjonarnych zorganizowanej w okresie lockdownu. Zainicjowane przez Ekocuda targi online pokazały, jak wielką moc i zasięg ma nasza społeczność. Unaoczniły fakt, iż forma zakupów w internecie stała się dla ludzi prosta i ważna. Platforma zakupowa otwiera nowe możliwości dotarcia do stałego grona uczestników Targów Kosmetyków Naturalnych Ekocuda, z każdego miejsca i o każdej porze. Przeprowadzone przez nas badania potwierdziły, że osoby odwiedzające Targi oczekują stworzenia platformy, na której nie tylko będą mogły śledzić nowości produktowe i zaopatrywać się w nie na bieżąco, ale także obserwować rozwój rynku naturalnego. Ekocuda.com to wirtualne miejsce, gdzie każdy ma dostęp do największej ilości marek – przede wszystkim kosmetyków naturalnych, ale też świec, suplementów itp. Zależy nam, aby ludzie odwiedzali Ekocuda.com z tych samych powodów, dla których przychodzili na targi, aby poznać nowe marki lub zaopatrzyć się w znane i sprawdzone produkty. Naszym celem jest być HUB-em łączącym producentów kosmetyków naturalnych oraz klientów detalicznych, miejscem nr 1, które wybierze konsument, aby takie produkty znaleźć.
W jaki sposób Ekocuda planują utrzymać zaufanie klientów i zwiększyć świadomość dotyczącą korzyści płynących z naturalnych produktów kosmetycznych na nowej platformie?
ZM: Ekocuda to jakość, zaufanie i transparentność wypracowane przez lata. Przy organizacji targów w sposób selektywny podchodziliśmy do marek, które się wystawiały i tak samo działamy teraz. Nie ma możliwości odnalezienia u nas przypadkowych brandów o nienaturalnych składach. Liczy się to, aby konsument miał pewność, że nie będzie musiał poświęcać czasu na samodzielne analizowanie zawartości, gdyż dostępne u nas produkty są sprawdzone. Myślę, że w ciągu ostatnich 8 lat zrobiliśmy w temacie edukacji bardzo dużo i nadal chcielibyśmy kontynuować tę misję. Forma online w równym stopniu pozwala na przekazywanie wartościowych treści, co forma tradycyjna, na żywo. Zdradzę, że w Nowym Roku można będzie spodziewać się wielu nowości, nad którymi pracujemy. Nie tylko kolejnych marek, których produkty można będzie u nas kupić, ale właśnie wyjątkowych edukacyjnych treści w różnych odsłonach. Dlatego, zachęcam do zapisania się do newslettera oraz śledzenia naszej strony i social mediów.
W jaki sposób platforma wspiera producentów w zwiększaniu sprzedaży kosmetyków naturalnych?
ZM: Ekocuda, jako pierwsze w Polsce, rozpoczęły serię Targów Kosmetyków Naturalnych promujących kosmetyki naturalne i rodzimych producentów. Od momentu powstania do chwili obecnej Targi Ekocuda są największym takim wydarzeniem w kraju. Spowodowały dynamiczny rozwój rynku i upowszechnienie marek ekologicznych wśród konsumentów. Jesteśmy jednym z najbardziej rozpoznawalnych ekobrandów, z dużym zaufaniem otoczenia. Działamy szeroko. Realizujemy wiele inicjatyw promujących zdrowie i ekologię, w tym wyjazdy w stylu slow połączone z warsztatami eko. W 2022 roku zainicjowaliśmy przyznawanie nagród Ekocuda Beauty Awards dla wyróżniających się jakością produktów naturalnych. Wokół Ekocudów powstała wierna społeczność, nasze media społecznościowe to ponad 50 tys. obserwujących na Facebooku i Instagramie. Śledząc ruch i czas spędzony na stronie, widzimy że zainteresowanie jest ogromne i takie miejsce jest potrzebne zarówno markom, jak i ich odbiorcom. Zaplanowaliśmy długofalową komunikację reklamową, marketingową oraz strategię sprzedaży, które mają na celu promocję marek, ich produktów i oczywiście samą sprzedaż. Ekocuda to produkty starannie wyselekcjonowane – zarówno do marek które zapraszamy do współpracy, jak i do tych, które same się zgłaszają podchodzimy z uwagą i starannością. Wnikliwie analizujemy składy INCI wraz z technologiem. Gwarantujemy bezpieczeństwo oraz wieloletnie doświadczenie eksperckie.
Jakie trendy dostrzegacie Państwo na rynku? Jak zmieniały się na przestrzeni ostatnich lat?
ZM: Przede wszystkim wzrosła świadomość i zainteresowanie markami naturalnymi. Widać to w zwiększającej się na rynku liczbie marek polskich, a także ogólnym nastawieniu do eko i naturalnych produktów, które stają się częścią mainstreamu. Prawie każda stacjonarna drogeria oferuje już produkty naturalne, co jeszcze parę lat temu, gdy startowaliśmy z pierwszą edycją targów, było rzadkim zjawiskiem. Wraz ze wzrostem świadomości w tematyce pielęgnacji i ekologii, rosną również oczekiwania klientów. Kluczowe nie są już tylko składniki, ale cały proces produkcji, jego wpływ na środowisko i opakowania – nie tylko samego produktu, ale i wysyłki. I oczywiście mówimy tu o wyeliminowaniu plastiku. Myślę, że warto zwrócić uwagę na produkty w formie refill, a także opcji zwrotów szklanych opakowań. To tylko kwestia czasu, gdy staną się one powszechne. Trend less waste czy zerowaste na pewno będą się wzmacniać.
W jaki sposób digitalizacja działań może pomóc w budowaniu zaufania klientów do marek kosmetycznych, szczególnie tych związanych z ekologią i zdrowym stylem życia?
ZM: W rozwiązaniach online konsumenci doceniają wygodny dostęp, szybkość porównywania ofert i dokonywania świadomych wyborów, a także zakupy z dowolnego miejsca, co zaspokaja rosnące potrzeby mobilności. Digitalizacja, w porównaniu do rozwiązań stacjonarnych, może zredukować zużycie materiałów papierowych, zoptymalizować łańcuch dostaw, zmniejszyć emisje związane z transportem oraz być istotnym czynnikiem we wsparciu lokalnych przedsiębiorstw w dotarciu do większej liczby klientów. Przeniesienie działań do przestrzeni internetowej to więc naturalny krok zgodny z filozofią marki, ekonomią zrównoważonego rozwoju. Dlatego też, takie działania jak stworzenie Ekocuda.com, nadają autentyczności wyznawanym i rozpowszechnianym przez nas wartościom, co znajduje odzwierciedlenie w zaufaniu, jakim darzy nas coraz więcej osób.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiał Mirosław Szul / PrzeglądKosmetyczny.pl
Platforma fajna sprawa, ale kontakt z produktami i sprzedawcami podczas targów stacjonarnych, jest nie do zastąpienia. Natomiast ekstra sprawa, gdy chcemy zamówić już znane nam produkty 🙂