
O rynku kosmetyków dla mężczyzn, a także o najważniejszych, branżowych trendach rozmawiamy z Maciejem Adamaszkiem, twórcą polskiej, męskiej marki pielęgnacyjnej True men skin care i prezesem FerrumLabs.
Jak wygląda obecnie rynek kosmetyków dla mężczyzn w Polsce i na świecie?
Według raportu Euromonitor International, światowy rynek męskiej pielęgnacji miał osiągnąć w 2020 roku wartość ponad 60 mld dol. oraz potroić swoje przychody od 2015 roku1. Z kolei Research and Market podaje, że rynek kosmetyków dla mężczyzn był wart z końcem ubiegłego roku niemal 70 mld. dol.2 Rosnącą popularność kosmetyków dla mężczyzn potwierdzają chociażby dane Google Trends, gdzie zainteresowanie frazą „man skincare” wzrosło czterokrotnie od 2016 roku (w globalnych wynikach wyszukiwarki). Jednocześnie, rynek kosmetyków dla mężczyzn stanowi jedynie 10 proc. światowego rynku kosmetycznego3.
Jeśli chodzi o nasze rodzime podwórko, według raportu PMR, w Polsce rynek kosmetyków rośnie nieprzerwanie od 2006 roku w średnim rocznym tempie 4 proc4. Tendencji wzrostowej nie zaszkodziła pandemia, choć wzrost ten był w 2020 roku nieco mniejszy (1,6 proc.). Jak podają eksperci z PMR , już w bieżącym roku tempo wzrostu rynku kosmetyków ma ponownie wynieść ponad 4 proc., a wartość rynku szacowana jest na 26,1 mld złotych.5 Według raportu KPMG mężczyźni wydają rocznie na kosmetyki i akcesoria do golenia prawie 850 mln zł6. Potwierdza to, że rynek kosmetyków dla mężczyzn to wciąż nisza o ogromnym potencjale wzrostu, biorąc chociażby pod uwagę wartość i trendy w męskiej pielęgnacji na rynkach zagranicznych. Nieprzypadkowo, biorąc pod uwagę aktualne prognozy, prowadzimy obecnie kampanię crowdinvestingową na platformie Beesfund, w ramach której każdy może dołączyć do naszego biznesu i rozwijać z nami markę na tym perspektywicznym rynku.

Wspomniał Pan o trendach, które mają wpływ na rozwój rynku kosmetyków dla mężczyzn. Co konkretnie ma Pan na myśli?
Pierwszy z nich to zmiany pokoleniowe i coraz bardziej zarysowana obecność przedstawicieli starszych generacji. Z rynkowych obserwacji wynika, że mężczyźni zaczynają zwracać uwagę na pielęgnację twarzy od ok. 30-35 roku życia, a to obecnie, według danych GUS, najliczniejsza grupa wiekowa w Polsce7. Producenci dostrzegają też coraz większy potencjał tzw. „silver generation”, czyli osób w wieku 50+. To najszybciej rosnąca grupa wiekowa w Polsce, stanowiąca prawie 40 proc. naszej populacji8. To właśnie z myślą o tej grupie rozwija się trend „silver economy”, ukierunkowany na wykorzystanie potencjału nabywczego osób starszych i starzejących się. Coraz więcej dojrzałych mężczyzn będzie sięgać po produkty, które pomogą im zachować na dłużej atrakcyjny wygląd, będący ważnym elementem tzw. wellbeing, zdrowego stylu życia i dbania o kondycję fizyczną oraz psychiczną. Coraz więcej kampanii marketingowych stawia też w głównym świetle osoby dojrzałe, walcząc jednocześnie ze stereotypami dotyczącymi tej grupy konsumenckiej i budując pozytywne narracje wokół Silversów. To ważny trend – miło jest w końcu obserwować różnorodność odbiorców i dostrzeganie przez marki, że odbiorcy produktów kosmetycznych to nie tylko przedstawiciele młodszych pokoleń. Komunikacja do starszych pokoleń to także jedno z głównych założeń naszej marki True.
Coraz więcej słyszy się także o popularności i wzrostach sprzedaży kosmetyków naturalnych. Czy dotyczy to także męskiej pielęgnacji?
Zdecydowanie. Konsumenci zwracają coraz większą uwagę na skład produktów, ich pochodzenie, a także na opakowania. To pokłosie rosnącej, społecznej edukacji i wrażliwości odnośnie ochrony środowiska, która przekłada się na zwiększającą się grupę eko-aktywnych konsumentów. Stąd też „w cenie” są produkty bazujące na składnikach pochodzenia naturalnego, od sprawdzonych dostawców, najlepiej lokalnych. Widzimy też, i bardzo nas to cieszy, że coraz więcej producentów stawia na produkty wegańskie, nietestowane na zwierzętach. Równie istotna jest też kwestia opakowań i ekologicznych dostaw. Projektując markę True men skin care, staraliśmy się podążać za duchem eko i obserwujemy, jak istotne jest to dla naszych odbiorców.
Jeszcze do niedawna królował pogląd, że zadbany mężczyzna to zniewieściały mężczyzna. Biorąc jednak pod uwagę badania i wzrost rynku kosmetyków dla mężczyzn możemy śmiało powiedzieć, że męski wizerunek mocno się zmienia. Jak to wygląda z Pańskiej perspektywy?
W ostatnich latach mocno zmienia się kwestia spojrzenia mężczyzn, ale i całego społeczeństwa, na temat dbania o siebie. Ewoluuje też wizerunek męskości. Jeszcze do niedawna „prawdziwy mężczyzna” kojarzył nam się z przysłowiowym drwalem – lekko zaniedbanym, z surowym zarostem, korzystającym na co dzień jedynie z dezodorantu i żel pod prysznic oraz szamponu. Dzisiaj jesteśmy coraz bardziej świadomi i coraz bardziej odważni w kwestiach pielęgnacji. Choć nadal ograniczamy codzienne rytuały pielęgnacyjne do minimum, to wprowadzamy do nich coraz więcej kosmetyków. Segmentem o największej dynamice wzrostu w ciągu ostatnich 10 lat są np. kremy do twarzy, których obecnie używa regularnie niemal 30 proc. mężczyzn w Polsce9. Naturalnej brodzie nadajemy bardziej zdyscyplinowanej formy, stworzonej u barbera – pielęgnujemy ją też coraz bardziej specjalistycznymi kosmetykami. Wciąż ciekawostką, ale coraz bardziej istotną są produkty przeznaczone do męskiego makijażu. Jakiś czas temu głośno było np. o linii kosmetyków kolorowych dla mężczyzn wprowadzonej przez Chanel. Szczególny wzrost i różnorodność oferty makijażowej dla mężczyzn jest widoczny w krajach azjatyckich, np. w Korei czy w Japonii.
***
True™ men skin care to nowa marka męskich kosmetyków, które zapewniają zaawansowaną ochronę przed starzeniem się skóry i negatywnym wpływem zanieczyszczeń środowiska. Misją marki jest tworzenie skutecznych kosmetyków z wysokiej jakości składników, które w zdecydowanej przewadze są naturalne, ale są także wzbogacone o składniki będące efektami biotechnologicznego hi-tech. Wszystkie kosmetyki True™ men skin care są wolne od: olejów mineralnych, parabenów, oleju parafinowego, siarczanów, SLS, SLES, DEA i alkoholu. Produkty True™ men skin care są dostępne w sprzedaży w Polsce, jak w 24 krajach europejskich, dzięki współpracy firmy z platformą Amazon Prime oraz drogeriami Notino i MakeUp. Spółka realizuje obecnie kampanię crowdinvestingową na stronie emisja.truemenskincare.pl, w ramach której każdy może dołączyć do biznesu i współtworzyć markę True.
1) https://www.wiadomoscikosmetyczne.pl/artykuly/meska-obecnosc-w-swiecie-beauty,55407
2) https://www.wiadomoscikosmetyczne.pl/artykuly/rynek-pielegnacji-meskiej-rosnie-duzi-gracze-stawi,67524
3) https://www.wiadomoscikosmetyczne.pl/artykuly/meska-obecnosc-w-swiecie-beauty,55407
4) Raport PMR „Handel detaliczny artykułami kosmetycznymi w Polsce 2021. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2021-2026
5) Raport PMR „Handel detaliczny artykułami kosmetycznymi w Polsce 2021. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2021-2026
6) Raport KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce 2018”
7) GUS, „Stan i struktura ludności według wieku 1970-2050”
8) Raport „Power of SilverGeneration”, Ringier Axel Springer Polska, 2021
9) Badanie TGI, Kantar Polska, 2020
True men skin care
Dodaj komentarz